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※全日本聾唖連盟による和訳

WFDメディア発表
ろう者の人権…多くの取組を要する 



世界ろう連盟(WFD)によると世界中にいるおよそ7,200万人のろう者の状況はいまだに痛ましく、うち80%のろう者がいる発展途上国ではなおさらである。社会サービス、教育、通訳サービスシステムがない場合もあり、とりわけアフリカのろう者はその傾向にある。

「手話を言語としてしっかりと身に付け、手話による教育を受けることこそが、ろう者の社会へのインテグレーションの扉を開くという事実があるからこそ、ろう児が地元の手話を獲得する機会を提供し、その言語での教育を受ける権利を保障すべきである」と、世界ろう連盟理事長のマルク・ヨキネンは主張している。新しい調査情報によれば、バイリンガル教育の実施が普及している国はわずか27%である。これはつまり、生徒が第1言語として手話を、書記言語を第2言語として学ぶという方法である。いまだに口話法教育を実施しているのがほぼ半分であり、この教育方法ではろう者が情報やサービスにアクセスできにくくなり社会の枠外に追いやられてしまうのである。発展途上国のろう者たちにとっては、大学で勉強することは夢のようなことであり、職業訓練を受けるのもほとんど稀である。有能な手話教師がいないことももちろん、手話への偏見もあり、ろう者にとって最適な教育の整備を困難にしているのである。

5月に発効となった国連の障害者の権利条約(CRPD)によると、各国政府は憲法ないしは特別な法制度などで手話を公式言語として認め、専門通訳サービスを確保し、ろう者にバイリンガル教育を保障しなければならないことになっている。この方法のみが、今日でも世界中で明らかに虐げられているろう者の人権を、将来的に保障してくれるのである。

アジア、南アメリカ、中央アメリカ、アフリカでのろう者の状況は以下の通りである。

  • ろう者すべてに投票権、結婚し子供を持つ権利がある ― 実際には、ほとんどのろう者が文盲のため投票ができないという例がある。
  • 政府機関が手話で提供している文書(資料)は全体の1%である ― このため、ほとんどのろう者は情報を得ることが難しくなっている。
  • 32%のろう者が運転免許の取得を認められていない ― 多くの国ではろう者は交通上危険であると思われている。
  • 42%の国々では、憲法やその他の法律や政府方針などにより手話の公的地位が法的に保障されている。しかし、実際に手話によるサービスを提供する予算はまったくない。
  • 6%の国々の政府の政策決定者は、ろう者は教育を受ける権利はまったくないと信じている。
  • 各国は、教育のすべての課程において、とりわけ就学前児童や青年に対して手話による教育を施すことができないという問題を抱えている。

詳細はWFDのコリン・アレン、メリ・ヒルスケ・フィッシャーまで(tel+358505803573)。


【以下原文】



Legal Seat - Helsinki, Finland
WORLD FEDERATION OF THE DEAF
An International Non-Governmental Organisation in official liaison with ECOSOC, UNESCO, ILO, WHO and the
Council of Europe
PO Box 65, FIN-00401 Helsinki, FINLAND
FAX: +358 9 5803 572
www.wfdeaf.org

PRESS RELEASE
19.8.2008

A lot to improve in Deaf people's Human Rights

According to the World Federation of the Deaf (WFD) the situation of the approximately 72 million Deaf people around the world is still shocking especially in the developing countries where about 80 % of the Deaf live. Social services, education and interpreter service system are often out of reach especially for African Deaf.

"Due to the fact that good command of sign language as well as education reached in sign language opens doors for Deaf people's integration into the society, one should provide Deaf children with an opportunity to acquire the local sign language and guarantee the right to education in this language", asserts Mr Markku Jokinen, President of the World Federation of the Deaf. Based on new research information the bilingual approach to education is common in only 27 % of the countries. This means that students are taught in sign language as first language and written oral language as second language. Almost half of the education is still accomplished using the oral method which jeopardizes access to information and services for Deaf leaving them in the margins of the society. For most Deaf in developing countries university studies are still something to dream about and initiating vocational studies is almost as rare. Prejudices towards sign languages as well as lack of competent teachers in sign language complicate organising education in the way that would be the most optimum way for Deaf.

According to the United Nations Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) that entered into force in May, state governments shall recognise sign language as an official language in the Constitution and/or special legislation, ensure professional interpreter services and guarantee bilingual education to Deaf people. Solely this way the Deaf people's Human Rights - still so blatantly violated around the world - will be assured in the future.

Facts on Deaf people's situation in Asia, South-America, Central America and Africa:

  • almost all Deaf people have the right to vote, get married and have children - in reality for instance voting can turn out to be impossible because most of the Deaf people are illiterate
  • 1 % of the documents that States provide are available in sign language - this prohibits most of the Deaf access to information
  • 32 % of the Deaf are denied right to drivers licence - they are considered as a threat to the traffic in many countries
  • sign language has an official status in the legislation either guaranteed by the constitution, other legislation or policies in 42 % of the countries. However, in practice the resources for providing services are nil
  • in 6 % of the states the decision makers believe that Deaf people don't have any right to education at all
  • states have problems in providing education in sign language in all phases of the system, especially for kindergarten age children and young adults

Additional information:
World Federation of the Deaf, Mr Colin Allen and Ms Meri Hyrske-Fischer, tel. +358 50 580 3573



世界ろう連盟の基礎情報
2008年8月25日掲載

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