戻る

ニュージーランド政府に手話の法的認知の動き

〜 ろうの子供たちは言語へのアクセスを奪われている 〜
(全日本ろうあ連盟 仮訳)

2006年3月6日付けニュージーランドろう協会のニュース室から・・・

ろうの子供たちは言語へのアクセスを奪われている

人工内耳の手術の順番を待っているろうの子供たちの悲劇が最近マスコミで取り上げられた。ニュースは現在年間28件しか行われていない人工内耳手術を増やすために、財政的支援を行う必要があるということに集中している。

スターシップ病院で人工内耳の手術を行っているコリン・ブラウン医師は、子供たちが音声言語技能を獲得する機会を失いつつあると失望を表明した。「1ヶ月遅れるごとに、子供たちは必要不可欠な脳の刺激において、遅れが生じる。聴神経は早期に刺激されなければ,使いものにならなくなる。」

1歳のジェームズは生後2日で診断されたが、母親のロビン・キングはジェームズとコミュニケーションがとれないこと、および7月に予定されている人工内耳の手術まで1年間待たされた窮状について語っている。

ロビンは言う。「きのうスーパーマーケットに行ったのですが、その間中ずっとキーキー声を出しているのです。スーパーを回っている間、本当に甲高い声を出していて、ずっとそうしているので、みんなに振り返られてしまいます。話しことばは全くないのです・・・。自分で自分が叫んでいることも聞こえてないのだろうと言われます。」

ジェイムズはもうすぐ1歳になる。彼は全く言語的に発達していない。これは機会が失われた悲劇である。もし、医療専門家がロビンとジェームズにニュージーランド手話を紹介していたら、人工内耳の手術を待つ間にも彼らはお互いにコミュニケーションをとることができていただろう。

ろうの子供たちはできる限りはやく言語にアクセスするべきである。ろう児には、音声言語より先に手話を教えることができる。国際的な研究によれば、話し始める前に手話をならった乳児は手話をならわなかった乳児と比較してIQが12ポイント違うことが示されている。今は、聞こえる乳児に手話を教えることが流行となっているが、肝心なろうの乳児には、人工内耳が装着されるまでは言語発達の機会を与えていないと言うのが現状である。

ニュージーランドろう協会はろうの子供の成長において、言語発達は不可欠であると発言している。喉頭が発達し、複雑な音が出せるようになる前に、乳児が習得できる最も早い、実証可能な言語は手話であることが国際的に示されている。 ろう の子供は音声言語より早く手話にアクセスすることができる。彼らは概念を獲得することができるようになり、音声言語の理解は格段に向上する。手話と音声言語は補完的である。手話はろう者にとって完全にアクセス可能であるが,音声言語はそうではない。手話のみがろうの子供が自然に、無理なく学べる言語である。ろうの子供たちは早期の手話使用から恩恵を受け,それが、言語的、教育的、社会的技能を身につける役に立つことは自明である。

最近のニュースは人工内耳手術のための資金の不足により、言語技能の習得の機会が不足しているろう児の悲劇を取り上げている。医療と教育の業界がろう児の言語への完全なアクセスを阻害しているのだ。

2006年2月23日に、ニュージーランド手話法案が第二回目の審議を通過した。ルース・ダイソン議員が先週述べたごとく、ニュージーランド手話をニュージーランドの公用語として宣言することにより、下院はろうコミュニティの存在,その権利、および社会における同等の価値を認めつつある。本法案に対する反対意見は提出されていない。

ニュージーランドろう協会は、ろう児を持つ親がろう児と十分に関われるようにするため、医療・教育プログラムにニュージーランド手話を含めるべく、医療・教育関係者とろう協会が協力して動くことを要望する。ろうコミュニティが問題解決に必要な一翼を担っていると認められるまで,ろう児に真の平等はない。ろう児が多くの選択肢を持てば持つほど、彼らの人生は豊かになり、また私たちの人生も豊かになる。



(原文)

From the newsroom of the Deaf Association of New Zealand, New Zealand, Monday, March 6, 2006 .....

Deaf Children Denied Full Access To Language

The tragedy of deaf children on the waiting list for cochlear implants (CI) was in the media recently.[1] The news items focused on the need for increased funding so that more CI operations could be financed to increase the current total of 28 operations a year.

Dr Colin Brown, CI surgeon at Starship Hospital, expressed dismay that deaf children are losing the opportunity to acquire oral language skills: “every month of delay sets the child back in vital brain stimulation. If the hearing nerves aren't stimulated early, they will never work.”

Robyn King, mother of 1 year old James, diagnosed 2 days after birth, described her plight in being unable to communicate with James and the year-long delay before his scheduled CI operation in July.

Robyn said “we went to the supermarket yesterday and all he did was squeal the whole time; we're walking around the supermarket, a real high pitched squeal, and that's all he does and everyone just turns around and looks at you. There's no vocal speech there at all , , , they say he can't even hear himself screaming.”

James is almost one year old. He has no language development whatsoever. This is a tragic missed opportunity. If the medical profession had given Robyn and James access to New Zealand Sign Language, Robyn and James would be able to communicate with one another while they are waiting for their CI operation.

The deaf child needs access to language at the earliest possible opportunity. Sign language can be taught to the deaf child before oral language. International studies have demonstrated that babies who learnt sign language before learning to speak show a 12-point difference in their IQ to babies who did not learn sign language.[2] It is currently fashionable to teach hearing babies to sign, but to deny deaf babies any language development until they are fitted with CI.

Deaf Association New Zealand (DANZ) states that language development is essential to the growth of the deaf child. Internationally, sign language has been shown to be the earliest demonstrable language a baby can learn before their larnyx can form complex sounds. A deaf child can access sign language before oral language. They can begin to acquire concepts and their uptake of oral language is greatly improved. Sign language and spoken language are complementary. A sign language is completely accessible to a deaf person, a spoken language is not. A sign language is the only language which a deaf child can learn in a natural and easy way. It is moreover imperative that Deaf children benefit from the use of sign language at an early age, and this helps them in forming their linguistic, educational and social skills.

The recent news demonstrated the tragedy of deaf children who are lacking the opportunity to learn language skills because of a lack of funding for CI operations. The medical and educational community has denied deaf children full access to language.

As of 23 February 2006, The New Zealand Sign Language Bill has passed its second reading. As Hon Ruth Dyson proclaimed last week, by declaring New Zealand Sign Language to be an official language of our country, this House is acknowledging the Deaf community's presence, its rights, and its equal value in our society. No submission opposed the Bill.

DANZ urges the medical and educational community to work in partnership with DANZ to integrate New Zealand Sign Language into their programmes so that parents of deaf children can fully engage with their children. There can be no equality for deaf children until the Deaf community is seen as part of the solution. The more options our deaf children have, the richer their lives and ours will be.


戻る


掲載日:2006年3月20日