【全日本ろうあ連盟翻訳】
概要
国連経済社会局(DESA)は、高等人権弁務官事務所、スペイン政府、ONCE財団との協力で、2007年11月27日から29日の間、スペインのマドリードで「機能する条約を目指して―障害者の権利条約の実施への市民社会の参加」と題された専門家グループ会議を開催した。
この会議は次の目的で開催された:
- 条約の今後の取り組みについて市民社会に情報を提供し、意見を聞くこと。特に今後の締約国会議の在り方と、そこへの市民社会の参加の可能性を含める。
- 既存の条約に関係する様々な市民社会の制度の効果と反省点などから学ぶこと。
- 今後、条約の施行後、その実施にあたって、効果的な市民社会の参加を保障するための対話の場を作り、提言していくこと。
さまざまな障害者組織(DPO)のリーダーおよび障害者のリーダーシップのもとに活動してきた関係団体(NGO)のリーダー(個人資格で参加)で構成される暫定専門家グループが集まり、集中的な討議を行い、最終的に締約国への提言と市民社会への提言を含む二つの文書としてまとめた。以下は、市民社会への提言に関する資料である。
提言
専門家グループから市民社会への提言は主に4つの分野に及んだ:
1) 原則
2) 目的
3) 戦略
4) 活動
1) 原則に関する提言
CRPD(障害者の権利条約)に記される原則や基準のほかに、市民社会は次の原則(クライテリア)に留意する必要がある:
- 「私たちのことは、私たち抜きで決めないで」の原則に従い、DPOのリーダーシップのもとに、障害者運動(アドボカシー)を計画し、実行する。
- 障害者運動では、代表としての正当性を有し、かつ専門性を保持するDPOに対して政策決定の役割を与える。
- CRPDの批准と実施に向けた障害者運動は、すべてのDPO及びDPOのリーダーシップを受け入れるその他のあらゆる組織に対して、完全に包括的であり、オープンである。
- 障害者運動は、障害に対する人権的なアプローチと包括的な開発は、相互依存の関係にあることを認める。
- 障害者運動は、CRPDの目標達成のためには公共投資が何より重要であることを認識する。
2) 戦略に関する提言
CRPDが近々に発効することを踏まえて、以下を奨励する:
- DPOとその支援者は力を合わせ、国際、世界の各地域、および国内レベルでその活動を調整すること。
- DPOは、政府機関の担当者が相談すべき代表的なDPOを、各レベル(国内、地域、国際)で明確にすること。
- 特に専門家委員会に関しては:
- 国内レベルの専門家委員会の構成員の選択に関わること。
- 障害のある専門家の存在を確認し、研修を与え、専門家委員会の候補者になれるよう図ること。
- 締約国会議において専門家委員会の構成員を選択する際に、われわれの期待に応えてくれる候補者を支持できるように影響力を及ぼすこと。
- 特に締約国会議の運営について:
- 条約の実施にかかわる具体的な問題を考慮し、締約国会議には、できるだけ幅広いメンバー構成を求めること。
- アドホック委員会に参加者した経験に習い、市民社会、とりわけDPO及び関係団体が、締約国会議の活動に深く関わること。
- 国連機関とその事業において:
- 国連の各機関が障害について取り組むため、また様々な機関の間で、障害に関する取組みを調整するために、人材と財源を増やすよう求めること。
- 国連各機関がCRPD及びその他障害に関する政策や計画を策定、開発、実施する際に、DPOと密に連携し、またDPOの積極的な関わりを得て行うよう求めること。
3) 目的に関する提言
CRPDの近々の発効、および障害者運動を効果的に進めるための基盤の整備が必要であることを考慮し、民間組織が優先的に取り組むべき目的・目標は以下のとおりである:
- CRPDの実施とモニタリングを支援するにあたり、民間組織は、条約の専門家委員会、締約国会議、関係国連機関(DESA、OHCHR、WHO、UNICEF、UNDP、等)、組織間支援団体などに対して、もっとも効果的に影響を与えられる連帯を目指す。
- 国内DPOが、国内レベルにおけるCRPDの実施及びモニタリングに関わる権限を持てるようにする。その際、モニタリングに必要な技術(シャドー・レポートの作成など)も習得することを目指す。
- 国内に、CRPDの実施に係る様々なDPO及び関係NGOの包括的な連合組織の結成を促進すること。
- 条約の実施及び関連する事柄(例:人権、女性団体、子供の権利擁護団体など)について経験を持つ団体・組織と連携を図ること。
- 活動を計画、実施する際には、資金調達の重要性も考慮し、取り入れること。
4) 活動に関する提言
時宜を得た成果に目標を導くため、市民社会、とりわけDPOとその関係団体には、次の活動をできるだけ早期に始めることを提言する:
- CRPDに関する教材を作成するためのテーマ作業部会を設置すること。
- 実施に関する運動を展開する方法を示す資料を開発すること。
- CRPDを各国の言語に翻訳するように運動し、またその作業に協力すること。
- CRPDに関する啓発と教育のキャンペーンを開催すること。
(原文)
"Making it work - Civil society participation in the implementation of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities"
Recommendations from the Expert Group to Civil Society
Madrid, November, 27 2007
Introduction
The United Nations Department of Economic and Social Affairs, in collaboration with the Office of the High Commissioner for Human Rights, the Government of Spain, and Fundaci?n ONCE, has organized an Expert Group Meeting Making it work - Civil society participation in the implementation of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, held in Madrid, Spain, from 27 to 29 November 2007.
The meeting had the following objectives:
- To inform and consult civil society on the future steps of the Convention process, and particularly the Conference of the parties, including implications on civil society participation;
- To learn from functioning of and lessons learned from other civil society mechanisms linked to existing Conventions;
- To establish dialogue and present proposals aimed at ensuring effective civil society participation in the future steps of the implementation of the Convention, upon its entry into force.
An Ad Hoc Expert Group composed of Disabled People Organization (DPO) leaders and leaders of allied NGOs that have participated in a DPO led coalition, participating in their personal capacities, held intensive discussions culminating in two documents with recommendations for the Member States and Civil Society, accordingly. The following statement corresponds to the Recommendations to civil society.
The Recommendations
The Expert Group recommendations for civil society fell into four broad categories:
1) Principles
2) Objectives
3) Strategy
4) Activities
1) Recommendations related to Principles
In addition to the principles and standards articulated in the CRPD, civil society must follow the following criteria:
- Disability advocacy is designed and executed under the leadership of DPOs, based on the principle "Nothing about us without us"
- Disability Advocacy grants a policy making role to DPOs with representative legitimacy and expertise on particular issues
- Disability Advocacy concentrated on ratification and implementation of the CRPD is open and inclusive to all DPOs as well as other organizations which recognize and accept the leadership role of DPOs
- Disability Advocacy acknowledges the interdependence between the human rights approach to disability and inclusive development
- Disability Advocacy is aware of the utmost necessity of public investment to meet the goals of the CRPD
2) Recommendations related to Strategy
In light of the imminent entry into force of the CRPD we encourage:
- DPOs and allies to work together and coordinate their activities at national, regional and international level
- DPOs to clarify at all levels (national, regional, international) which is/are the representative DPOs that should be consulted by public authorities
- Particularly in relation to the Committee of Experts:
- To influence the selection of candidates for the Committee of Experts at national level
- To identify and train experts with disabilities to become candidates for the Committee of Experts
- To influence the election of the Committee of Experts at the Conference of States Parties, supporting those candidates that best meet our expectations
- Particularly regarding the Conference of State Parties operational framework:
- To advocate for a broad configuration of the Conference considering substantive matters for implementation of the Convention
- To advocate for a deep involvement of civil society, particularly DPOs and allied organizations in partnership with them, in the CoP activities according to the experience of participation at the Ad Hoc Committee
- Regarding the UN Agencies and Programs
- To advocate for an increase of human and financial resources for the work and coordination of the UN different agencies among themselves regarding their work on disability
- To advocate for close consultation and active involvement of DPOs in design, development and implementation by UN agencies of policies and programs related to the CRPD and other matters concerning persons with disabilities
3) Recommendations related to Objectives
Given the proximity of the entry into force of the CRPD, and the consequent need to consolidate the basis for an effective disability advocacy, civil society organizations should prioritize the following objectives:
- In fostering CRPD implementation and monitoring, organize ourselves in such a way that we best influence the Committee of Experts, the Conference of States Parties, the different UN agencies (DESA, OHCHR, WHO, UNICEF, UNDP, etc.), interagency support group
- Provide capacity to the national DPOs for implementation and monitoring of the CRPD at national level, including capacity on the specific monitoring techniques (shadow reports, etc.)
- Promote the establishment of fully inclusive national coalitions/alliances of DPOs, which may include allied NGOs, focused on the implementation of the CRPD
- Establish coalitions with other organizations with experience in treaty implementation and adjacent interests (for example: human rights, women's organizations and children's advocacy organizations)
- Articulate and provide for a fundraising dimension when planning and implementing activities
4) Recommendations related to Activities
In order to translate objectives into timely outcomes, we suggest civil society, particularly DPOs and allied organizations in partnership with them, to undertake the following activities with celerity:
- Establishing thematic working groups to produce training material on the CRPD
- Developing resources on how to advocate for the implementation of the CRPD
- Advocating for and contributing to the translation of the CRPD into local languages
- Realizing awareness raising and education campaigns around the CRPD
掲載日 2008年1月29日
財団法人 全日本聾唖連盟