【全日本ろうあ連盟翻訳】
12人の独立した専門家で構成され、障害者権利条約をモニターすることになる委員会の第1回会議が、2月23日から27日までジュネーブで開催されました。
人権高等副弁務官が議長を務めた就任式典の後、委員会メンバーは、いくつかのメカニズムの機能に関するトレーニングを受けました。
このトレーニング・セッションと作業規則の草案作成会議には、NGOも参加できることに決め、良い前例となりました。
この週の最も興味深いセッションは、委員会と国連専門機関との会議でした。障害分野で長年活動している機関(ILO、WHO、UNICEFとUNESCO)の他に、国連難民高等弁務官、列国議会同盟、国際移住機関などが、すでに障害者の権利に関する活動を始めているという喜ばしい発見がありました。その意味では、CRPDを支援する関係機関グループが目標達成に大きく貢献しているといえるでしょう。
委員会は、セッションのうちの1つを締約国のためのものとし、15人ほどの代表者が参加しました。メキシコ大使のアルフォンソ・デ・アルバの意見を受けて、代表者たちから委員会に対して、作業規則草案を作成する際に最高基準のものを追い求め、とりわけ市民社会の参加と役割を明記すべきであるとの提言がありました。委員会メンバーの発言から、何人かの委員は、自分が独立した専門家であるとの自覚が不十分で、いまだに国の代表として発言していることがわかりました。
委員会のもう1つの会議は、独立専門家とNGO、国内人権機関の代表者との間で開かれました。
国際障害同盟(IDA)のメンバーは、幾つかの意見を述べました。障害者の権利条約(CRPD)の起草作業の全工程において、NGOと障害者団体の果たした重要な役割を委員会メンバーに思い起こすことを促しました。この会議の重要な面は、障害者団体に加え、人権関連のNGO団体の参加があったことです。
各国の国内人権問題調整機関の国際調整委員会は、CRPDを国内レベルで施行する際に、33条に沿って行うことの基本的重要性を強調しました。
1週間の委員会の議題のなかでも、議長、副会長そして助言者(ラポーター)の選出の際に、最も複雑な課題と直面しました。通常、これらの職は委員の総意により決定され、地理的均衡が保たれるよう調整されます。しかし、今回はこのような合意に達することができず、議長は3人の候補者の中から選挙により選出されなければなりませんでした。3人のいずれの候補者も、過半数の支持を得ることが出来ず、最終的には、ヨルダンのモハメド・アル・タラウネとスペインのアナ・ペラエズが交互に委員会議長を務めることで合意しました。また、チリのマリア・ソレダド・システルナスとエクアドルのガビエス・トレスの2名の南米代表者が副会長の座の内の一つを交互に勤めることになります。
以下は、委員会の最終決定のうち、特に強調すべき点です。
- CRPDと選択議定書の留保なしの批准を呼びかける宣言が採択され、委員会後の記者会見で発表されました。近年の経済破綻が、障害者の権利に向けての国内そして国際的な義務の遵守に悪影響を与えるべきではないことが宣言に書かれています。
- 作業規則草案、作業の実施方法、そして条約締結国報告作成のための指導項目の3つの作業グループが立ち上げられました。
- 委員会の第2回会議(2009年10月予定)に、CRPD第12条に関する討議のために1日費やすことで合意しました。
- 会議の前に会議準備作業グループを設置することの可能性と、年に2回開催される委員会のうち1回は、締結国会議の直前もしくは直後にニューヨークで開催することの可能性について、事務局の検討が提案されました。
(原文)
WFD Newsletter May 09 - page10 - International and UN News
First meeting of UN's committee on the rights of Persons with disabilities
by Stefan Trommel, IDA Secretariat
The first meeting of the twelve independent experts that constitute the Committee that will monitor the Convention on the Rights of Persons with Disabilities (CRPD) was held in Geneva, from February 23 . 27.
After the inauguration event, chaired by the deputy High Commissioner on Human Rights, the Committee members benefited from a training about the functions of some of the mechanisms.
A good precedent was established, when the Committee decided that training sessions and those concerning the drafting of the rules of procedure, should be open to the participation of NGOs.
One of the most interesting events during the week was the meeting held between the Committee and UN's specialized agencies. It was pleasant to learn that besides those agencies that have been working in areas related to persons with disabilities for many years (ILO, WHO, UNICEF and UNESCO), other ones have already begun their work with disability rights: UN's High commissioner on Refugees, the International Parliamentary Union, and the International Migrants Organization. In this sense, the interagency group supporting the CRPD is contributing to the achievement of this goal.
The Committee dedicated one of its sessions to the States, where almost fifteen representatives participated. The representatives, highlighting Mexican Embassador Alfonso de Alba's, made the recommendation to the Committee members that they should seek the highest standards when drafting their rules of procedure, with a special reference on civil society participation and role. Committee members' interventions revealed that some of them still perceive themselves as country representatives and not so much as independent experts.
Another one of the Committee's sessions was a meeting held between the independent experts and NGO and national human rights institutions representatives.
International Disability Alliance (IDA) members made several interventions. They reminded the Committee members of the important role that NGO's and DPO's played throughout the CRPD negotiation process. An important aspect of this session was the participation of human rights NGO's, besides that of DPO's.
The international coordinating commission of national human rights institutions insisted in their fundamental importance when implementing the CRPD at domestic level, in accordance to what's stated in Article 33.
The Committee's week agenda had its most complicated issue during the election of the Chairperson, the Vice-Presidents and the Rapporteur. The usual procedure
is that these positions are designated by consensus and seeking some equilibrium in geographical representation. However, this was not possible and the Chairperson had to be elected through a voting process among three candidates. None of the three achieved the necessary simple majority, and the debate reached a final decision by consensus: the Committee will be Chaired alternatively by Mohammed Al Tarawneh of Jordan, and Ana Pelaez of Spain. The two Latin American representatives, Maria Soledad Cisternas of Chile and Xavier Torres of Ecuador, will alternate in one of the Vice-presidencies.
Among the final decisions reached by the Committee, we highlight:
- The adoption of a declaration that was presented in the final press conference, calling for ratification of the CRPD and its Optional Protocol, with no reservations. The declaration also expresses the concern that the current economic crisis should not have a negative impact in the compliance of the national and international obligations towards disability rights.
- Three working groups were created for: the drafting of the rules of procedure, working methodology, and guiding items for the drafting of State party reports.
- Agreement that the agenda for the Committee's second meeting (programmed for October, 2009) should include one day for the discussion of Article 12 of the CRPD.
- A proposal for the Secretariat to explore the possibility of creating a pre-sessional working group, and that one of the two yearly Committee meetings be held in New York immediately before or immediately after the Conference of State parties.
掲載日 2009年6月26日
財団法人 全日本聾唖連盟