戻る

国連障害者の人権条約に関する世界ろう連盟(WFD)の方針(ポジション・ペーパー)


世界ろう連盟(World Federation of the Deaf=WFD)は、8つの地域事務局の下に125ヶ国のろう者組織及び多くの関連組織を持つ国際NGOである。WFDは国連に諮問資格を持つNGOであり、国際障害同盟(International Disability Alliance=IDA)を構成する7つの組織の一つである。WFDは、世界に7000万人いる、あらゆる年齢層のろう者を代表する。WFDの目的は、全てのろう者の人権と尊厳を擁護することである。アクセス、コミュニケーション、教育、雇用、生活の質において均等な機会があたえられ、ろう者が自立した、自己決定、自己実現ができ、社会に貢献できる個人として認められることを目指す。これらの目標に向けて、WFDは運動し、研修を行い、文書や方針を作成する。

この方針は国連障害者の人権条約の緊急な必要性について述べる。

1. 障害とろう者の定義

定義は簡潔かつ幅広い解釈を許すべきである。障害を持つ人が実情をほぼ正確に捉えるものとして自ら定義し、受け入れられるものでなければならない。医療モデルと診断は、障害者の持つ力や能力ではなく、欠陥を取り上げる。条約における障害の定義は社会的理解に基づき、宗教、国、文化、言語、時期などにより多種多様に変化する環境と障害の関係を反映しなければならない。具体的に定義しすぎることは、限定的になる恐れがある。

ろうという障害は目に見えない障害である。コミュニケーションとアクセスのバリアに直面して、初めて「ろう」という障害が明らかになる。ろう者はどこにでも行くことができ、生活の営みを目にすることができるが、情報にはアクセスできず、意味がわからないままである。したがって、ろう者は物理的には参加していても、完全参加の権利が奪われているということが起きる。ろう者は他の障害者の仲間であると同時に、言語・文化的少数グループを形成している。視覚言語である手話はろう者にとって必要不可欠であり、人権であり、そのことは国連も認めている。

2.ろう者の全般的な状況

ろう者は、情報アクセスとコミュニケーションのために視覚を使用し、基本的には見る事で社会の動きを捉える。バリアの無い、可能性を引き出す環境が整い、一日目から完全なコミュニケーションが可能な場合、ろう者は自立して生活し、質の高い生活技術を身につけることができる。

しかし実際には、このような環境は得られていない。ろう者の人権は日常的に奪われている。教育と雇用の機会はまったく無いか、あるとしても乏しい内容でしかない。全ろう者の80%は教育を受けられない、又は不十分な教育しか受けられない、読み書きや教養が無い、もしくは十分には身についていない状況にある。多くの国や制度により、手話が禁止されている。ろう者の家族は不名誉な烙印を押されて苦しみ、ろうの子どもを上手に育てるための情報が提供されない。教育や地域サービスを提供する専門家でさえも、ろう学生や成人ろう者とコミュニケーションが取れず、ろう者のニーズや潜在的能力を理解するのは到底難しい状況である。ろう者のアクセスを促進する資格を有する手話通訳者や、字幕などの技術的支援は嘆かわしいほど不足しているか、まったく無いという状況である。言語と情報にアクセスできなければ、人生及び生活機能への完全な関わりと参加は大きく妨げられる。

3.障害者の人権条約の重要性

人権は理論的にも実践的にも、万人を対象とし、全ての人に適用されなければならない。世界人権宣言の、「全ての人は自由であり平等の尊厳と権利を有する」という原則が障害者にも法的に保障されるためには、障害者の人権条約が緊急に必要である。条約は多路線方針(multi-track approach)を採用し、他の6つの重要な国連人権条約と関連付け、同等の格付けをし、世界行動計画、障害者の機会均等化に関する基準規則など、すでに存在する障害者の権利を擁護する文書に基づくべきである。

4.手順

この条約を開発する手順は、ほかの条約と同じような方法がとられるべきである。全ての課程及び成果は障害者および障害者団体の積極的な参加と意見採用に基づくべきである。政府及び国連機関は、この条約の理念と原則を完全に支持し、障害者の尊厳が守られ、可能にする環境が提供され、自己決定、自己代表権を保障すべきである。「私たちを抜きにして、私たちのことを決めないで」(Nothing about us without us)の考え方が適用され、条約を作るプロセスには全ての関係者やグループの間に意義あるパートナーシップがなければならない。

(条約開発プロセスの会議等の)全ての参加者に完全なアクセスが提供されるべきである。アドホック委員会(国連障害者の権利条約特別検討会)への参加者には手話通訳及び全ての人のアクセスを促進する技術サポートが提供されるべきである。

5.条約が包含すべき原則

条約は、人権が万人対象であり、障害者を含む全ての人に、ゆりかごから墓場まで適用されることを謳う必要がある。その意味では、障害者の条約であるが、他の主要な条約を補完する。条約は障害者の尊厳が守られ、可能にする環境が提供され、自己決定、自己代表権を保障すべきである。

条約は基本として、障害者の生きる権利と質の高い生活を保障すべきである。条約は社会的関わり及び人と人との関わりに完全で平等のアクセスを保障する必要がある。これは、言語、情報、コミュニケーション、教育、地域及び国のサービス、市民としての権利と責任、雇用、質の高い通訳者や字幕製作者などの技術提供者、技術革新などへのアクセスを含む。

条約は、ろう者が言語的マイノリティー(少数者グループ)であることを認めたうえで、ろう者固有の手話と文化を持つ権利を認めるべきである。「言語的人権を奪われた人々は、それにより、公正な政治代表,公正な裁判、教育アクセス、情報アクセス、言語の自由、文化的遺産の維持などの人権の享有が阻害される場合がある」(フィリプソン&スクトナブ・カンガス)。ろう学生の教育は、ユネスコのサラマンカ宣言の第21条を考慮し、ろう児が自分の言語、すなわち手話によって教育が受けれれることを保障すべきである。

ろう者を障害者として、また言語的マイノリティーとしてその権利を保障するためには、全ての国が手話を認め、尊重し、教えなければならない。通訳者がいなければ、アクセス、言論の自由、自己代表権、市民として地域生活の営みに参加する権利などが阻害される。字幕つきのメディア、その他の新技術はろう者のIT格差を減少させ、ろう者も他の人同様の情報と知識に完全アクセスできるようにする。

6.モニタリング機構

WFDは、既存の6つの主要な人権条約(特にCEDAW「女性差別撤廃条約」とCRC「子どもの権利条約」)と似たモニタリング制度を設けることを支持する。この制度には、政府からの報告、苦情処理、NGOの関わり、モニタリング機関の調査権などが含まれるべきである。また、モニタリングには、障害を持つ特別報告者及び専門家パネルを選任すべきである。

7.結論

世界ろう連盟は、この方針を結ぶにあたって、WFD理事長であるリサ・カウピネン博士の言葉を引用する:「障害者にとって良い社会は全ての人にとって素晴らしい社会である。」

24.06.03

World Federation of the Deaf (WFD) Position Paper on the United Nations Convention
on the Rights of People with Disabilities
The World Federation of the Deaf (WFD) is an international NGO which is made up of 125 national organizations of Deaf people and many affiliated organizations in 125 countries and 8 regional secretariats. WFD holds consultative status within the United Nations and is one of seven member organizations of the International Disability Alliance (IDA). WFD represents over 70 million Deaf people of all ages. The purpose of the WFD is to educate and advocate for human rights and dignity for all Deaf people, including equality of opportunity for access, communications, education, employment, quality life and full acceptance of Deaf people with unlimited potential to contribute to society as independent, self-determining and actualizing individuals and communities. Towards these goals, WFD provides advocacy, training, materials and position papers.

This position paper focuses on the urgent need for a United Nations Convention on Human Rights of People with Disabilities.

1. Definition of Disability and Deaf People

The definition should be kept simple and broad. It should be defined by and acceptable to people with disabilities as an approximation of our lived reality. The medical model and diagnoses focus on deficits, not strengths and abilities. The definition must reflect the social understanding and relationships of disability to one's environment, which has diverse variations based on region, country, culture, language, time and so forth. To define too specifically may be to limit.

Deafness is an invisible disability; it is not until communication and access barriers arise that deafness manifests itself. Due to such barriers, Deaf people can go anywhere and see the hustle-bustle of life but not access information and meanings. Thus deaf people may be deprived of full participation even though physically present. Deaf people are members of both the disability community and a linguistic-cultural minority group. Sign language, a visual language, is an essential need and human right for Deaf people, and is recognized by the United Nations as such.

2. General Situation for Deaf People

Deaf people essentially perceive the world through their eyes for the purpose of access to information and communication exchanges. Within an enabling environment where barriers are absent, where full communication exists from Day 1, Deaf people are capable of functioning independently and attaining quality life skills.

However, this environment is not the case. Human rights are violated for Deaf people daily. Access to education and employment are either absent or minimal. 80% of Deaf people lack education or are undereducated, are illiterate or semi-literate. Sign language is banned in many countries and programs. Families are unnecessarily burdened by perceived stigmas and are not provided with information needed to ensure successful parenting skills with deaf children. Professionals providing educational and community services often cannot communicate with Deaf students and people, let alone grasp their needs and potential. Qualified sign language interpreters and technological assistance such as captioned media, which enhance accessibility, are woefully inadequate or absent. Thus, without access to language and information, full involvement and participation in life and life functions are seriously curtailed.

3. Importance of a Convention on Human Rights for People with Disabilities

Human rights, in theory and practice, must be universal and applicable to all people. A convention on human rights of people with disabilities is urgently needed in order to ensure that this population is legally covered by the Declaration of Human Rights that "All human beings are born free and equal in dignity and rights." The convention must be multi-track, entwined with and on the same level as the six must important UN human rights treaties and based on already existing documents protecting the rights of people with disabilities, including the World Programme for Action, the Standard Rules on the Equalization of Opportunities for People with Disabilities and other documents related to disability.

4. Procedures

The procedures utilized to develop this proposed convention should be similar to those used for other conventions. The process and product must be based on the active input of people with disabilities and their organizations. It should be clear that the states and UN agencies are expected to fully support the concept and principles of this convention in ensuring that people with disabilities are respected, empowered, self-determining and self-represented. The doctrine of "Nothing about us without us" should be applicable; meaningful partnerships with and among the different groups and stakeholders must be built into the process.

Full access should be provided for all participants. Participants in the Ad Hoc Committee and meetings should have access to sign language interpreters and technological support to enhance accessibility for all.

5. Principles that the Convention Must Embody

The convention must convey that human rights are universal and applicable to all people, including people with disabilities, from womb to tomb. In this regard, this convention supplements all the other core conventions while addressing people with disabilities as a discreet population. It must ensure the right to respect, dignity, self-representation, determination, and independence to make one's own choices and decisions.

Fundamentally, the convention must ensure people with disabilities the right to live and the right to good life quality. The convention must ensure full and equal access for all to interpersonal and social involvement in an enhancing environment. This includes quality access to language, information, communications, education, community and state services, the rights and responsibilities of citizenship, employment, qualified service providers such as interpreters and captioners, and technological advances.

Moreover, the convention must recognize that deaf people are a linguistic minority and have the right to their indigenous sign language and culture. "People who are deprived of linguistic human rights may thereby be prevented from enjoying other human rights, including fair political representation, a fair trial, access to education, access to information and freedom of speech, and maintenance of their cultural heritage." (Phillipson & Skutnabb-Kangas) Education for Deaf students should take into consideration Article 21 in the UNESCO Salamanca Statement, which states that Deaf children have the right to obtain education in their own language, sign language.

In order to ensure the rights of Deaf people as both disabled people and a linguistic minority, sign language must be recognized, respected and taught in all the countries. Sign language interpreters must be trained and utilized in each country. Without interpreters, one's access, freedom of speech, self-representation and ability to participate in the vital functions of community life as citizens are seriously proscribed. Captioned media and other technological advances can help to close the digital divide for Deaf people and ensure they, too, have full access to information and knowledge readily available to all.

6. Monitoring Mechanism

WFD supports the infusion of a monitoring mechanism similar to that for the existing six core Human Rights Treaties (especially CEDAW and CRC.) This includes state reports, complaint procedures, NGO involvement, and investigation powers of the treaty monitoring body. Moreover, the monitoring process should include the Special Rapporteur and a panel of experts including those who are themselves disabled.

7. Conclusion

The World Federation of the Deaf would like to conclude this position paper with a quote from WFD President, Dr. Liisa Kauppinen:
"A community good for disabled people is a great society for ALL people."

24.06.03

作成日 2003年7月15日
財団法人 全日本聾唖連盟

戻る