戻る

全日本ろうあ連盟による仮訳

国連障害者の権利条約に向けて

2003年6月開催の
第二回アドホック会議への声明文


国際障害同盟


I: 障害者の権利条約の実現を確固たるものとする

世界に暮らす6億人以上の障害者を代表する会員組織から十分な意見を吸い上げた結果、IDAは、国連に対して、障害者の人権を保護する条約を採択するよう強く勧告する。また、その目的達成のために、アドホック委員会がこの分野の専門家で構成されるタスク・フォースを設置し、そこで条約文案の起草作業を行うことを奨励する。この文案は障害を、医学上の問題としてではなく、人間の多様性の一部として捕らえるべきである。「世界行動計画」や「基準規則」は障害者の人権を認める重要な文書ではあるが、これから作る条約は、総合的な人権条約として、既存の規範を超え、障害の理解をこれまでの社会福祉・医療分野から、人権分野へと大きく転換させなければならない。

II: 文案起草に関する基本的理念

提案されている国連障害者の権利条約は既存の人権規範を基盤とし、これらを障害に関連付けて解釈していく。条約は障害者が直面する様々な障壁・困難を認識する。障害者とその組織からの意見・情報に基づき、条約は「国際人権章典」に謳われている、尊厳、自己決定、平等、社会正義といった基本的人権価値にその根拠を置く。この条約は行動計画的な特性をもつのではなく、障害者の人権に法的根拠を与えるものである。また、条約には強固なモニタリング制度をもたせ、障害者の立場を擁護する。

III: 基本的権利

1)市民的、政治的権利

生存権
食料、水、安心して暮らせる場所、医療などを得ることができない、(または望まない医療行為を施される)、あるいは優生学的考えなどから、障害者の命は危険に晒されている。

拷問、非人間的、侮蔑的な扱いからの解放
障害者は物のように扱われ、日常的に性的、肉体的虐待、不本意なことを強要されるなど、非人間的な侮蔑的な扱いを経験する。障害を持つ女性は、特にこのような扱いを受けやすい。

身体的、精神的自由
障害者はしばしば治療を拒否する権利が奪われ、そのため、医学的実験の対象にされてしまうことがよくある。

自由
障害者の自由権はしばしば施設収容や排斥によって剥奪されてしまう。このようにして、障害者は、自立した生活や自己決定の権利が奪われている。

平等
障害者が直面するもっとも大きな障壁は、彼らの機能的障害ではなく、差別である。障害を持つ人々が完全に平等の権利を享受するには、国が構造的に平等な考え方を用いて、社会的インクルージョンの確固たる理念に基づいた政策を展開しなければならない。

組織の自由
障害を持つ人々は、しばしば自分達の組織をつくること、自分たちの利害を守るために政党に入ることなどが禁じられている。また、社会的組織活動、既存の政党活動などにも参加できない。

家族・個人生活の権利
障害を持つ子ども達は家族の一員として育つ権利が奪われ、障害を持つ大人は結婚し、子どもを育てる権利が奪われている場合が多い。とりわけ、障害を持つ女性は強制的に不妊手術や堕胎手術を受けさせられることが多い。

法の下に一人の人間として認める
機能的不全を持つ人々は、自分が受ける医療に関する決定権、契約書をサインする権利、自分の資産を管理する権利などといった市民権を自動的に奪われる。生活の一分野において援助を必要とするために、生活のあらゆる面で権利を剥奪されている。障害を持つ子どもは軽んじられ、出生時に登録されず、法律上の名前も市民権も持たない場合が多い。

表現の自由
障害者は一般社会のコミュニケーションから疎外されているため,思想,選択、宗教、言論、表現の自由が奪われている。特にろう者の場合、手話が認知されない、あるいは使用が認められないために人権が侵害されている。

選挙権(投票権、立候補権)
障害者は、投票すること、選挙に立候補することができないために、民主的な制度に参加する権利が剥奪されている場合が多い。特に視覚障害者の場合、投票の際のプライバシーが確保できない。また、施設にいる人々は、投票する能力がないとみなされている。

市民権
障害者は、法律上の不平等、効果的な法的措置が受けられないなどの状況があり、完全な市民権を有さない。障害者は、根拠のない逮捕、監禁、追放などを経験することが多い。移民・入国法も、多くの場合障害者を差別する。

障害者を少数派として認める
障害者を孤立した、別個の少数集団として認めないため、民主的な制度から排除されている。


2)経済的、社会的、文化的権利

これまで長い間、障害者の経済的、社会的、文化的権利を認める努力は、慈善と福祉のモデルに基くものでしかなかった。条約は、これらの権利を自由とエンパワメントの基礎として掲げる必要あがある。

教育
障害を持つ子どものほとんどは、一切の教育を受けられずにいる。教育が受けられたとしても、多くは不十分で、分離された環境で行われている。特にろう、盲、盲ろうの子ども達は、手話と点字による教育を受ける権利が奪われている。

仕事
ほとのどの障害者は労働人口から排除されている。隔離された職場に追いやられことが多く、職業選択の自由、公正で適切な労働環境への権利等は否定されている。されに、ほとんどの障害者は十分な職業訓練をうけられずにいる。

健康・保健
ほとんどの障害者は十分な保健ケアーが受けられていない。

アクセス
建築上の問題、コミュニケーション、社会の意識などのバリアーのために障害者の移動の自由、情報アクセスの自由が侵害されている。条約は、インクルーシブな制度作りを政府に義務付ける必要がある。

生活水準
ほとんどの障害者は貧困に苦しむ。十分な食料,衣料、住居、リハビリテーションなど必要な社会サービスなどが得られない。障害を持つからといって、低い生活水準に耐える必要もなければ、生活必需品を得るために、欲しくもないサービスを受け入れる必要もない。

文化
障害者は文化生活から締め出されることが多く、そのために文化的権利が侵害されている。更に、障害者の文化の要素である手話や点字などが認められず、尊重されていない。障害者は、大衆文化が描く間違ったイメージによって作られる偏見や迷信に苦しめられている。


3)開発・発展の権利

IDAは、いわゆる「第三世代的人権」も障害者の権利条約に盛り込むことを歓迎する。貧困と障害の間には密接な関係があるため、障害者は、開発・発展の恩恵が差別なく受けられなければならない。


IV: モニタリング機構

障害者の人権条約は人権規範であるため、そのモニタリング(監視)機構は既存の6つの国連人権条約(とりわけ女性差別撤廃条約と子どもの権利条約)と似た制度にすべきである。即ち、各国からの報告義務、(個人、団体、国からの)苦情受付、NGOの関与、調査機能などを含むこととする。これに加えて、モニタリングのプロセスには特別報告者と専門家パネルが、モニタリングの全てのプロセスに関与する。


V: 条約の起草

IDAは、条約の起草作業を円滑にするために事務局を設置するよう、アドホック委員会に勧告する。この事務局は、国連の人権制度にしっかりと基盤を置くべきである。またIDAとしては、条約起草の全てのプロセスに障害者が関わることも合わせて勧告する。これは、障害関連、人権関連NGOからの意見、情報を積極的に受けいれ、政府代表団に障害者を含むことを意味する。更に、人権高等弁務官事務所がこの作業を円滑に進めるために、障害者をスタッフとして雇用することを勧告する。

2003年、3月2日、スウェーデン、アルマサ


【原文】

Towards a UN Disability Convention


Statement for 2nd Ad Hoc Committee Session, June 2003

I: Ensure that there will be a Disability Convention

Following extensive consultation with our members representing more than 600 million people in the world with a disability the IDA strongly recommends that the UN adopt a convention to protect the human rights of people with disabilities. In that respect IDA recommends that the Ad Hoc Committee establish a task force composed of experts in the field to develop a draft text for the convention. This draft shall recognize disability as a part of human diversity rather than as a medical problem. While IDA acknowledges the World Program of Action and the Standard Rules as important milestones in recognizing the right of disabled persons, we assert that a convention should be a comprehensive Human Rights Treaty, which goes beyond existing instruments in order to manifest the paradigm shift from disability as a social welfare/medical issue to disability as a human rights issue.


II: Fundamental Principles for the Drafting Process

The proposed UN Disability Convention shall build on existing human rights norms and interpret those in the context of disability. The convention shall recognize the obstacles faced by people with disabilities. Based on input from people with disabilities and their organisations a convention shall clearly rest on the fundamental human rights values of the International Bill of Human Rights: dignity and self-determination, equality and social justice. Rather than having a programmatic focus the convention shall provide people with disabilities judiciable human rights. The convention shall have a strong monitoring mechanism in order to give standing to disabled people.


III: Fundamental Rights

1) Civil and political rights;

Right to live
The lives of people with disabilities are threatened e.g. by denial of the necessities of life such as food and water, shelter, medical treatment (or conversely by the imposition of unwanted medical treatment) and eugenic threats.

Freedom from torture and inhuman and degrading treatment
Because disabled people are treated as objects they experience inhuman and degrading treatment in their everyday life, including sexual exploitation, physical violence and forced treatment. Disabled women are especially victimized.

Bodily and psychic integrity
Disabled people's right to refuse treatment is often denied and they are frequently subjects of medical experimentation.

Liberty
Disabled people's liberty rights are frequently infringed by institutionalization and exclusion. Thus, disabled people are denied the right to independent living and self-determination.

Equality
The main obstacle facing people with disabilities is discrimination not impairment. But disabled people can only enjoy full equality rights if governments adopt a structural equality approach and firmly base their policies on the principle of social inclusion.

Association
Disabled people are often prevented from forming their own organisations or joining political parties to protect their interests and are denied access to social organisations and existing political parties.

Family/privacy rights
Disabled children are often denied the right to grow up as a part of a family and disabled adults are often denied the right to marry and have and raise children. In particular, disabled women are often victims of forced sterilization and forced abortion.

Recognition as a person before the law
Persons deemed legally incapacitated are systematically denied their citizenship rights such as decisions about medical treatment, ability to sign contracts and to manage their finances. Because of the need for assistance in one area of their life disabled people are often deprived of rights in all areas of life. Because children with disabilities are devalued they are often not registered at birth and are denied a legal name and citizenship.

Freedom of expression
People with disabilities are often foreclosed from mainstream communication and thus are denied the right to freedom of thought, conscience and religion as well as freedom of speech and expression. In particular deaf persons' human rights are violated by denial or prohibition of sign language.

Vote and stand for elections
Disabled people are often denied the right to participate in democratic process by lack of access to voting and prohibition of standing as candidates for election. Blind people in particular are denied the right to secret voting. In addition institutionalized people are deemed incapable of voting.

Citizenship
People with disabilities are often denied full citizenship rights e.g. unequal treatment before the law or denial of effective legal remedies. They are often subjected to arbitrary arrest, detention or exile. Immigration laws often discriminate against people with disabilities.

Recognition of people with disabilities as a minority
Because people with disabilities are not recognized as an insular discrete minority they are foreclosed from democratic processes.


2) Economic, social and cultural rights

Traditionally attempts to recognize the economic, social and cultural rights of people with disabilities have been based on a model of charity and welfare. A convention must enshrine these rights as a basic for liberty and empowerment

Education
Most children with disabilities are denied access to any education and most who receive an education do so in inadequate and/or segregated settings. For example deaf, blind and deafblind children are denied the right to education in sign language or Braille.

Work
Most disabled persons are excluded from the workforce. The right to free choice of employment, to just and favorable conditions of work is denied among others by being relegated to sheltered workshops. In addition most disabled people do not get adequate vocational training.

Health
Most disabled people have no access to basic healthcare.

Access
Disabled people's right to freedom of movement and information is being violated through architectural, communicational and attitudinal barriers. A convention must oblige state parties to build inclusive systems.

Standard of living
The majority of disabled people live in poverty. They have no access to adequate food, clothing, housing and necessary social service such as rehabilitation. Having a disability should not mean having a lower standard of living, or having to accept unwanted services to obtain the necessities of life.

Culture
Disabled people's right to culture is often violated by being foreclosed from cultural life. In addition, elements of the culture of disabled people, such as sign language and Braille are not recognized and valued. Disabled people are stigmatized by the presentation of false images in popular culture, which creates prejudices and superstition.

3) Right to development

The IDA would welcome the application of so-called 3rd generation human rights in the Disability Convention. Since there is a strong link between poverty and disability, disabled people need to benefit without discrimination from a right to development.


IV: Monitoring Mechanism

Since the Disability Convention shall be a human rights instrument the monitoring mechanism should be similar to that for the existing six core Human Rights Treaties (especially CEDAW and CRC). This will entail state reports, complaint mechanisms (individual/group and state), NGO involvement and investigation powers of the treaty monitoring body. In addition the monitoring process should have the benefit of the involvement of the Special Rapporteur and the panel of experts throughout the monitoring process.


V: Process of Elaboration of Treaty

IDA urges the Ad Hoc Committee to work towards the instalment of a secretariat to facilitate the drafting process. This secretariat should be firmly based within the Human Rights regime of the United Nations. Throughout the process of the elaboration of the convention IDA recommends that the involvement of disabled persons be secured. This means active input of disability and human rights NGOs and inclusion of people with disabilities in government delegations. In addition we recommend that the OHCHR hire disabled staff to facilitate the process.


Almasa, Sweden, March 2, 2003


戻る

最終更新 2003年3月13日
財団法人 全日本聾唖連盟